به وبلاگ من خوش آمدید
مادر این وبلاگ سعی میکنیم که با دید واقعیی به یادگیری علاءم ورمز گشایی انها بپردازیم ودر حفظ اثار گذشته گان کوشا باشیم وانهارا از بین نبریم
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
سنگ نگاره ها، کهن ترین آثار تاریخی و هنری بجا مانده از بشرند که در آنها رمز و رازهای فراوانی نهفته است و از بهترین پنجره های رو به گذشته های دورمی باشند که از طریق آنها می توان از منظرهای Perspective گوناگون زندگی انسانهای اعصارکهن را رصد کرد.
سنگ نگاره یا هنر صخره ای چیست؟
به زبان ساده به هر تصویر و نگارشی بر روی سنگ، سنگ نگاره یا هنر صخره ای می گویند. اگر این نوشته ها یا نقاشی ها، برروی سنگ با رنگ یا امثال آن باشد به آنها Pictographs و اگر نقوش یا نوشته ها ازطریق کنده کاری ها Pecking (حک یا حجاری مثبت یا منفی - توضیح: در حکاکی مثبت نوشتار برجسته است و در حکاکی منفی نوشتار فرورفته و خالی است ) بر روی سنگ ها انجام شده باشد به آنها Petroglyphs.petrographs می گویند.اغلب در درون غارهای قدیمی از نقاشی یا نوشته های با رنگ استفاده شده Pictographs که عموماً عمر آنها در برابر عوامل طبیعی بسیار کوتاه است و علت ماندگاری آنها از هزاران سال قبل تا کنون در دسترس نبودن و محفوظ بودن آنها در برابرعوامل طبیعی بوده است. اما سنگ نگاره های کنده کاری شده ها Petroglyphs علاوه بر اینکه در غارها کشف شده اند، در محوطه های باز و بیرون غار ها نیز وجود دارند. قسمت اعظم سنگ نگاره های محیط های باز در برابر عوامل طبیعی مثل سرما، گرما، باد، باران و یخ زدگی از بین رفته اند و می روند. از طرف دیگر متاسفانه به علت عدم آگاهی مردم نیز تعداد بسیار زیادی از آنها تخریب و نابود شده است. (در احداث راه ها و معادن سنگ ) بعضاً در یک پروژه جاده سازی شاهد از بین رفتن تعداد زیادی از آنها بوده ایم.سالیابی سنگ نگاره های ایران از دیدگاه صاحب نظران متفاوت است. به نظر تعدادی از آنان قدمت بعضی از سنگ نگاره های ایران به پنج تا چهل هزارسال هم میرسد،[2]این سال یابی ها اکثراً از طریق کارکردهای مقایسه ای بوده و از رویکردهای علمی نوین (طیف سنجی شتاب دهنده ی عمومی، ریزفرسایش و …) کمتر بهره گیری شده است.
در صد سنگ نگاره ها براساس نمونه گیری تصادفی از تعدادی محوطه ها، در ایران
ردیف
نام نقش ها
درصد
1
بز کوهی در طرح ها وحالات مختلف، بویژه طرح های سمبلیک (شاخ های بلند آن خمیده و به دمش رسیده )
88
2
نقش های انسان در حالات مختلف: کمانداری پیاده، سوار ، درحال شکار، ملبس و بدون لباس، رقص های آیینی یا جادویی و…
3
3
نقش نمادهایی همچون: اشکال و حروف رمزی، حلقه های قدرت، نوشتارها و…
2
4
نقش های اسب وحشی، اهلی با سوار ه و بدون سوار ه در حالت های مختلف
2
5
نقش های شتر یک کوهان و دوکوهان
1
6
نقش های گربه سانان،سگ سانان، موش، گراز، گورخر و…
1
7
نقوش گوزن (زرد، ما رال و شوکا) و قوچ کوهی، کرگدن و…
1
8
نقش های موجودات ناشناخته (UFO ) و حیواناتی که امروزه وجود ندارند و نسل آنها منقرض شده
تپه ها دارای معماری گونا گون هستند که در گذشته از آن برای دفن گنج و یا تدفین پادشاهان و شاهزاده گان و سرداران استفاده می کردند. اطلاع از معماری تپه ها می تواند نقش تععین کننده ایی در حفاری و دستیابی به دفینه تپه ها داشته باشد.در ذیل نمونه از یک معماری ساده را نشان دادم . البته این نمونه برای اکثر تپه ها استفاده می شود فقط کمی اختلاف دارد. شناخت مسیر های گمراه کننده در تپه نیز باید مد نظر قرار گیرد . چرا که در این موارد خیلی از مسیرها گمراه کننده هستند و یک نوع تله فیزیکی محسوب می شوند . از تله های دیگر که در تونل تپه ها مورد استفاده قرار می گیرد مخصوصا در نزدیک ترین جا به درب سنگی سفید خانه یا خزانه تله سقوط در داخل چاه و یا استفاده از شنهای روان می باشد که بسیار مهم هست تا این تله ها را شناسایی و خنثی کنید . بنابراین شناسایی معماری تپه ها که در دوره ها و ادوار مختلف تاریخ متفاوت بوده است بسیار مهم است . بخصوص در نسخه های تیموری